1. آماده سازی کف چاله آسانسور
  2. تهیه نقشه
  3. بتون ریزی کف چاهک
  4. عملیات آهن کشی( سازه فلزی) چاهک آسانسور
  5. دیوارکشی اطراف چاهک
  6. ایجاد موتورخانه
  7. دورچینی درب طبقات
  8. اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز
  9. بتون ریزی سقف چاهک

 

 

 

 

آسانسور کششی گیربکسی مهمانسرای عباسی اصفهان

آسانسور کششی گیربکسی مهمانسرای عباسی اصفهان

 

 

 ۱) آماده سازی کف چاله آسانسور کششی :

  • جهت نصب آسانسور کششی ارتفاع مورد نیاز از کف چاله تا سطح کف سازی شده اولین توقف آسانسور کششی قبل از بتون ریزی کف چاله حداقل باید ۱۹۰ cm باشد.
  • در زمان بتون ریزی کف چاله با عنایت به نقشه سکوهای ضربه گیر زیر کابین و زیر قاب وزنه تعادل ۱۰ cm بتون مگر و ۳۰ cm آرماتوربندی و بتون ریزی می شود و ارتفاع باقیمانده نباید کمتر از ۱۵۰  آرماتوربندی و بتون ریزی می شود و ارتفاع باقیمانده نباید کمتر از ۱۵۰cm  شود.
  • جهت اجرای سکوهای ضربه گیر طبق نقشه های اجرای آرماتورهای انتظار جهت سکوهای ضربه گیر در فونداسیون مذکور پیش بینی می شود.

نکته مهم: در این مرحله پیش بینی چاه ارت ضروری است.جهت چاه ارت (Earth) تا رسیدن به رطوبت لازم زمینی، و وصل کردن سیم مربوطه، می توان از چاه اصلی ساختمان جهت ایجاد چاه ارت استفاده نمود و چنانچه این چاه پیش بینی نشده است، در محل مناسب و نزدیک به آسانسور چاهی به عمق حداقل ۸/۳ متر ایجاد کرد تا به رطوبت زمینی رسید سپس مواد ذیل را

  1. نمک ۳۳%
  2. زغال ۳۳%
  3. پتاسیم ۳۳%

سیم مسی بدون روکش به متراژ مناسب جهت محل مورد انتقال- میله مسی و صفحه مسی ( در بازار به صورت یک مجموعه وجود دارد) طبق دستورالعمل در چاه حفر شده قرار داده و روی آن را می پوشانیم.

 ۲) تهیه نقشه :

چناچه ساختمان در حال احداث می باشد و دسترسی دقیق به ابعاد مورد نیاز چاهک میسر نباشد، نقشه های زیر لازم است

  • پلان تیپ طبقات شامل پارکینگ – زیر زمین – همکف و طبقات در محل نصب آسانسور کششی
  • مقطع از چاهک آسانسورکششی با ذکر اندازه های کامل از کف چاله آسانسور تا زیر سقف موتورخانه
  • پلان پشت بام ساختمان در محدوده چاهک آسانسور به منظور بررسی تأسیسات و تجهیزات احتمالی موجود در اطراف چاهک به شرکت طرف قرارداد ارائه شود

۳) بتون ریزی کف چاهک:

همانطوریکه در مرحله ۱ اشاره شده پس از تکمیل مدارک مورد نیاز (در مرحله ۲) با توجه به شرایط ساختمان و نوع آسانسور کششی طرح اجرایی بتون ریزی کف چاهک به شرح ذیل به کارفرما ارائه خواهد شد.

  • بتون مگر ۱۰ سانتیمتر
  • بتون آرمه کف و آرماتور بندی ۳۰ سانتیمتر

 ۴) عملیات آهن کشی(سازه فلزی) چاهک آسانسور کششی:

آهن کشی عبارت است از سازه فلزی در داخل چاه آسانسور جهت استقرار براکت های مورد نیاز ریل های کابین و ریل های وزنه بر اساس نقشه طراحی شده توسط شرکت آسانسور رایان که بشرح زیر می باشد:

  • تهیه نقشه اجرایی آهن کشی کامل چاهک
  • تهیه لیست آهن آلات مورد نیاز
  • نصب داربست فلزی مناسب جهت اجرای آهن کشی
  • انجام آهن کشی با نظارت نماینده فنی شرکت فروشنده یا دستگاه نظارت ساختمان
  • اجرای ضد زنگ آهن آلات پس از صدور گواهی انجام کار آهن کشی

۵) دیوارکشی اطراف چاهک (در صورتیکه قبل از آهن کشن انجام نشده باشد)

الف: سه طرف چاهک (سمت راست –  روبرو – سمت چپ) می بایستی بوسیله دیوارکشی با پوشش پلاستر سیمان سفید  از کف چاهک و سرار چاه تا اتاقک موتورخانه بر روی پشت بام اجرا گردد.

ممکن است دیوارکشی با یکی از روش های زیر برحسب شرایط ساختمان انجام پذیرد:

ورق کشی: که به تناسب فضا از ورق های فلزی _ یا پانل های هبلکس برای چاه آسانسور استفاده می شود

رابتیس بندی: با استفاده از تورهای فلزی مخصوص و اندود کاری روی آن

آجر کشی

ب: انجام اندود دیوار از طرف داخل چاهک بوسیله سیمان سفید

اگر دیواره چاه از نوع بتونی یا به اصطلاح از نوع برشی باشد رنگ آمیزی (رنگ پلاستیک سفید ) کفایت امر است .

توضیح:

اگر عملیات کلاف بندی آهن کشی در پشت ستونها و در داخل دیوار قرار می گیرد می بایستی در محل نصب براکت ها بر روی کلافهای افقی فضای خالی مناسب پیش بینی شود تا از تخریب بعدی جلوگیری شود. (حتی المقدور این کار صورت نگیرد )

جهت اجرای مناسب مورد فوق بر اساس نقشه های درب و ریل که توسط فروشنده آسانسور تهیه می شود امکان پذیر خواهد بود.

در این مرحله اجرای روشنایی داخل چاهک طبق دستورالعمل مربوطه باید انجام شود.

۶) ایجاد موتورخانه آسانسور کششی

الزامات موتورخانه آسانسور کششی (گیرلس و گیربکسی)

اطاق موتورخانه بر حسب ابعاد و نقشه اجرایی فروشنده اجرا می گرددو رعایت ابعاد و اندازه های زیر الزامی است:

  • ارتفاع از روی کف تمام شده آخرین توقف آسانسور تا زیر سقف اتاق موتورخانه نباید کمتر از ۶ متر باشد.
  • اتاق موتورخانه باید درب با عرض ورودی حداقل ۸۰cm و ارتفاع ۲۰۰cm داشته باشد.
  • اتاق موتورخانه صرفا باید دارای فن جهت تهویه باشد. ( نه پنجره ) هواکش یا همان فن مناسب در موتورخانه قواعد خاص خودش را دارد که میتوانید در اینستاگرام ما در بخش الزامات استاندارد به صورت کامل ببینید
  • https://www.instagram.com/rayanlift/
  • نصب قلاب فلزی در بالای چاهک آسانسور روی سقف موتورخانه مناسب برای حداقل ۱۵۰۰ kg وزن
  • فضای موتورخانه همیشه باید دمای مناسب داشته باشد (بین ۵ الی ۴۰ درجه سانتیگراد)
  • نصب تابلو برق سه فاز طبق مشخصات مورد تأیید شرکت آسانسور رایان در موتورخانه
  • اجرای کابل کشی برق سه فاز تا موتورخانه جهت نصب به تابلو برق سه فاز
  • زیر سقف چاهک در موتورخانه آسانسورها دریچه ای به ابعاد حداکثر ۵۰×۵۰ cm  برای هر آسانسور تعبیه گردد.

 

۷)  اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز:

همانطوریکه در بند ۸ و ۹ مرحله ۶ آمده است اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز از اولویت خاصی برخوردار می باشد و لذا به شرح ذیل باید اقدام گردد:

  • نصب کابل برق سه فاز از محل نصب کنتور تا موتورخانه آسانسور کششی
  • نصب سیم ارت (Earth)
  • چنانچه فاصله کنتور تا محل نصب تابلو برق سه فاز بیش از اندازه های استاندارد می باشد باید محاسبه شده در سایز کابل تغییرات لحاظ گردد.
  • در فاصله های استاندارد  از کابل ۱۰×۵ (پنج در ده)  جهت آسانسورهای کششی ۴ تا ۸ نفره استفاده می گردد.
  • تجهیزات لازم که باید در تابلو برق سه فاز تعبیه گردد.
  • سه عدد فیوز ۳۲ A برای آسانسورهای   ۴ تا ۸  نفره
  • کلید گردان ۶۳ A از نوع قفل شو به روی درب جعبه
  • سه عدد چراغ سیگنال به روی درب جعبه
  •   ۳عدد کلید مینیاتوری جهت روشنایی موتورخانه – روشنایی داخل چاهک و فن موتورخانه

 

  • تعبیه ترموستات به روی دیواره نزدیک موتور جهت تنظیم دمای موتورخانه و فن به نحوی باشد که با دمای ۴۰ درجه هواکش موتورخانه را استارت کند.

۸) دورچینی درب طبقات:

بعد از اتمام نصب ریل و درب و کنترل نهایی عملیات توسط عوامل فنی و تأیید آن باید موارد ذیل انجام شود:

  • اجرای دیوار چینی دور دربها بوسیله آجر یا بلوک یا پوشش های فلزی
  • پوشش به هر صورتیکه انجام می شود نبایستی از لبه داخلی دربها در سمت چاهک تجاوز نماید و حداقل باید با لبه چهارچوب دربها همسطح باشد 
 ۹) بتون ریزی سقف چاهک:

بعد از اتمام عملیات نصب درب و ریل و صدور تأییدیه عملیات توسط شرکت آسانسور اصفهان رایان باید طبق مشخصات فنی محل نصب ریلها نسبت به اجرای قالب گذاری آرماتور بندی و بتون ریزی اقدام گردد.

زمان لازم جهت استحکام بتون حدود ۱۵ روز می باشد.

ضمناً مقدار نیروی وارده به سقف بتونی چاهک آسانسور (نیروی دینامیکی Dynamic ) بشرح زیر می باشد:

  1. آسانسور کششی ۴ نفره حدود ۳۰۰۰ کیلوگرم
  2. آسانسور کششی ۶ نفره حدود ۳۲۰۰ کیلوگرم
  3. آسانسور کششی ۸ نفره حدود ۳۸۵۰ کیلوگرم
  4. آسانسور کششی ۱۵ نفره حدود ۶۲۰۰ کیلوگرم

نکته مهم رعایت موارد ایمنی

در تمامی دوره نصب آسانسور کششی به جهت وجود پرتگاه در مقابل فضای دربهای آسانسور نصب حفاظ ایمنی مقابل دربها و فضاهایی که حالت پرتگاه دارند الزامی است و باید با نصب تابلوهای احتیاط و هشدار از بروز هر گونه حادثه ای جلوگیری نمود.