آسانسور گیرلس چیست؟
نام آسانسورگیرلس (Gear less elevator بدون دنده) به دلیل نوع و مدل ، سیستم محرکه (موتور) این آسانسورها نام گذاری شده است، در موتور این آسانسورها گیربکس حذف شده و انتقال قدرت موتور مستقیم به فلکه کشش موتور انتقال مییابد .
این موتورها فاقد گیربکس میباشند و باعث کوچکتر بودن حجم آنها میباشند.حجم کم دستگاه محرکه طبیعتا باعث افزایش کارایی، اشغال فضای کمتر و در پروژهایی که امکان ساخت موتورخانه را در پشت بام نداشته باشند این موتور میتواند به دلیل حجم کم درون چاه نصب گردد.
خدمات شرکت آسانسور رایان آسانبر سپاهان
محاسبه قیمت آسانسور گیرلس (سال ۱۴۰۳ در اصفهان)
قیمت آسانسور گیرلس بستگی به عوامل زیر دارد که میتوانند در تعیین قیمت و هزینه نصب و راه اندازی آن تاثیر گذار باشد.همه این موارد میتوانند قیمت نهایی را دست خوش تغییراتی کنند.
- ابعاد و ظرفیت آسانسور
- نوع جنس کابین آسانسور
- نوع سیستم تعلیق گیرلس
- محل نصب آسانسور گیرلس
استعلام قیمت آسانسور و مشاوره رایگان قبل از خرید آسانسور گیرلس
مزیت اصلی آسانسور گیرلس
گیرلس نسل جدید موتورهای آسانسور کششی است و از لحاظ حرکتی به هیچ عنوان قابل قیاس با موتورهای گیربکس دار نیستند.موتور گیرلس اتلاف انرژی کمتری دارد و حداقل ۵۰% در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی مینماید.
لازم به ذکر است این موتورها به روغن و روغنکاری نیاز ندارند و به حداقل رساندن خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری یکی دیگر از مزیتهای آن است در ضمن آسانسور گیرلس، آسانسور بسیار ایده آلی برای ساختمانها و مجتمع های پر ترافیک میباشد.
نمونه آسانسورهای گیرلس اصفهان
آسانسور گیرلس مجتمع برق اصفهان خیابان فردوسی
آسانسور گیرلس مجتمع برق [...]
آسانسور گیرلس MRL تمام اتوماتیک موسسه جامعه المصطفی (ص)
آسانسور گیرلس MRL تمام اتوماتیک [...]
آسانسور گیرلس MRL مجموعه فرهنگی ورزشی بهار اصفهان
آسانسور گیرلس مجموعه فرهنگی [...]
آسانسور گیرلس(جناب مهندس سلیمیان)
نوع ساختمان:مسکونی تعداد توقف:۸توقف تکنولوژی آسانسور:کششی گیرلس نوع موتور:سیکور(ساخت کشور [...]
آسانسور گیرلس ورزشگاه نقش جهان اصفهان
آسانسور گیرلس ورزشگاه نقش جهان اصفهان تعداد:۲دستگاه ساختمانVIP کاربری:مسافربر ظرفیت:۱۰نفر [...]
آسانسور گیرلس مجتمع مسکونی بهار
پروژه مسکونی بهار نوع آسانسور : گیرلس وارداتی کاربری : [...]
آسانسور گیرلس با موتور سنکرون مغناطیس دائم (PMSM)، در مدت کوتاهی به پرطرفدارترین آسانسور در سراسر دنیای مدرن تبدیل شده است. برتریهای این فناوری بر سایر سیستم های آسانسوری، بسیار است: نرمی حرکت فوق العاده، کاهش لرزش و نویز، حجم کوچک موتور و البته کاهش چشمگیر مصرف انرژی. از آنجا که سیم پیچهای روتور در این موتورها با آهنرباهای آلیاژی خاص و کمیاب جایگزین شدهاند، میزان تلفات انرژی بسیار کمتر و در نتیجه راندمان حاصله بالاتر از موتورهای آسانسور سنتی است.
پی نوشت نرمی حرکت فوق العاده : ادعای بالایی است ولی به قطع یقین چنانچه کارفرمایی بخواهد آسانسوری داشته باشد که متوجه حس حرکت و سنس شوک در آن نشود به صورتی که در هنگام سوار شدن مسافر در کابین و فشردن دکمه شستی طبقه مورد نظر با بسته شدن درب کابین مسافر حس کند که کابین گیر کرده و اصلا حرکتی ندارد در صورتی که با باز شدن درب کابین به طبقه مورد نظر رسیده باشد ما با سالها تجربه و استفاده از تکنولوژی قادر به ارائه چنین آسانسوری هستیم و میتوانیم با ارائه ضمانت بر حسن انجام کار چنین آسانسوری را تحویل دهیم.
زمانی که این موتورها با سیستم اینورتر مناسب ترکیب شوند، راندمان بین ۸۵ تا ۹۵ درصد و ضریب قدرت عددی نزدیک به یک خواهد بود، که این هدیهای بزرگ به شبکههای برق شهری و تجهیزات الکترونیکی منازل است. از دیگر ویژگی های مهم موتورهای گیرلس، حذف قسمت مکانیکی گیربکس و در نتیجه کاهش تلفات ناشی از اصطکاک، کاهش خرابی، عدم نیاز به روغنکاری و در کل کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری است.
انواع آسانسور گیرلس بدون موتورخانه
عمدتا موتورهای گیرلس به دو شکل متداول طراحی شدند که در بازار به دو واژه : بشکهای و کتابی خوانده میشوند که این نام ها به دلیل شکل ظاهری آنها است. طراحی فشرده موتورهای گیرلس ابتکار اثرگذار دیگری را نیز ممکن ساخته است: حذف موتورخانه از ساختمان که در واقع یک تحول فنی و معماری قابل ملاحظه به شمار میآید، زیرا نه تنها هزینههای ساخت و ساز را کاهش می دهد، بلکه فضای ارزشمندی را آزاد نموده و ابتکار عمل طراحان معماری را افزایش میدهد.
در آسانسور گیرلس بدون موتورخانه، موتور به جای قرار گرفتن در فضایی مجزا (به نام موتور خانه که عمدتا در بالای چاه قرار داشت)، در بالاترین قسمت چاه تعبیه میشود و با تکیه به قدرت مغناطیس و تلفیق اجزاء موتور، در ساختار دیسک مانند خود، با اشغال کمترین فضای ممکن به سادگی کابین را با سرعت بالا به حرکت در می آورد.
مزایای آسانسور گیرلس چیست؟
با حذف گیربکس در موتور آسانسور باعث کوچکتر شدن حجم موتور گیرلس نسبت به موتورگیربکسی میشود که مزایای زیر را دارد.
- استفاده از موتورهای گیرلس به دلیل کوچک بودنشان در آسانسورهای MRL (بدون موتورخانه)
- در موتورخانه فضای آزاد برای طراحی مناسب جهت چینش سیستم مکانیکال بهتر بوجود میآید
- اتلاف انرژی کمتری دارد به دلیل نبود گیربکس و راندمان این نوع موتورها بنا بر کیفیت ساخت آن تا ۹۸ درصد میباشد
- در موتورخانه فضای حرکتی جهت ایمنی سرویسکار و تعمیرات بهتر صورت میگیرد
- در ضمن آسانسور گیرلس به دلیل راندمان بالای موتور، افزایش سرعت تا ۱۱ متر بر ثانیه، آسانسور بسیار ایده آلی برای ساختمانها و مجتمعهای پر ترافیک میباشد
- گیرلس نسل جدید موتورهای آسانسور کششی است و از لحاظ حرکتی به هیچ عنوان قابل قیاس با موتورهای گیربکس دارنیستند
- موتورهای گیرلس به روغن و روغنکاری نیاز ندارند.
معایب آسانسور گیرلس چیست؟
شاید نتوان ایراد خاصی به آسانسورگیرلس گرفت اما اگر بخواهیم آسانسورگیرلس را مورد نقد قرار دهیم میتوان گفت به دلیل تخصصی بودن مدل طراحی مخصوصا در مدلهای ( MRL ) آسانسورهای بدون موتورخانه اگر طراح و تامین کننده آسانسور اطلاعات و مهارت کافی در بخش طراحی و اجرا و همچنین نوع متریال مناسب نداشته باشد، آسانسور در هنگام اخذ استاندارد و یا عملکرد در بلند مدت دچار مشکلات عدیدهای خواهد شد.
معایب آسانسورگیرلس از نظر تیم فنی آسانسور رایان
در برخی از اوقات عدم انتخاب آسانسورهای گیرلس ، ازسمت کارفرمایان ؛ به دلیل نداشتن دانش و شناخت کافی از این مدل آسانسورهاست.
موتور های گیرلس
نحوه نصب آسانسورهای گیرلس
قبل از آشنایی با نحوه نصب آسانسور گیرلس در ابتدا نگاهی به سیستم های تعلیق متداول در آسانسور کنیم.
آسانسور های گیرلس به دو مدل متفاوت نصب و اجرا می گردد
- شیوه نصب MRL (موتور خانه دار)
- شیوه نصب MR (بدون موتورخانه)
حدود۹۹%آسانسورهای گیرلس ازسیستم تعلیق دوبه یک استفاده میکنند که این سیستم در دو مدل عنوان شده نیز صادق می باشد.منظور از سیستم تعلیق دو به یک همان سیستم بکسل بندی آسانسور است که با نام Wمعروف می باشد .در این شیوه بکسلها بصورت یک نوار با فرم Wحلقه ها و فلکه ها عبور میکند که این کار باعث افزایش توان موتور تا ۲برابر و کاهش سرعت موتور تا ۵۰%خواهد شد.
بطور مثال یک موتور ۶نفره وسرعت۱متر در ثانیه با ظرفیت ۴۵۰کیلو گرم پس از اجرای سیستم Wامکان جابجایی وزنی معادل ۹۰۰کیلوگرم با سرعت ۰.۵متر برثانیه را قادر خواهیم بود.
موتورخانه آسانسورهای گیرلس با موتورخانه آسانسور های گیربکسی تفاوت چندانی ندارد و اکثر الزامات استانداردی هر دو تقریبا یکسان می باشد. تجهیزات موتورخانه آسانسور از قبیل موتور ، کنسول یا همان شاسی موتور ، سربکسل ها ( در سیستم تعلیق w ) ، تابلو فرمان و جعبه ۳فاز وجود دارد . درسیستم آسانسور گیرلس بدون موتورخانه MRL اتاقی جداگانه بنام اتاق تابلو وجود دارد که صرفا تابلو فرمان و تابلوی ۳ فاز در آن قرار می گیرد و چنانچه حتی امکان ساخت چنینی اتاقی نباشد میتوان با استفاده از تابلو فرمان های مخصوص MRL که با عرض کم ، کنار درب بالاترین توقف آسانسور نصب می شود از ساخت اتاق تابلو نیز صرف نظر کرد .
در ایران به دلیل بالا بودن قیمت آسانسورهای گیرلس بیشترین کاربردشان در ساختمان های مرتفع با توجه به قابلیت انعطاف پذیری آنها در سرعت با ترافیک بالا و همچنین افزایش ظرفیت می باشد .در صورتی که در کشورهای پیشرفته انتخاب اول تمامی سازندگان ، آسانسورگیرلس و در صورت عدم امکان اجرای آن از آسانسورهای هیدرولیکی استفاده می کنند .